Kuinka metrilakusta tuli markkinalaku? 

Suomalaisen metrilakun tarina alkaa 80-luvun alkupuolelta, jolloin Porvoon seudulla ryhdyttiin myymään metrin mittaisia lakritsinauhoja kiekoiksi kierrettynä. Kiekkojen kiertäminen oli kuitenkin työlästä, jolloin eräs lakritsinvalmistajista päätti kokeilla myydä lakunauhat sellaisenaan – ja nehän myivät.

Helge Jussilan perustaessa Makulaku Lakritsa Oy:n vuonna 1994, sulautuivat muut paikalliset lakritsialan toimijat yhteistyökuvioiden kautta osaksi Makulakua. Porvoossa, Työpajan tiellä sijaitsevassa lakritsitehtaassa, alkoi saman tien lakunauhojen valmistus.

Kesäisestä markkinaherkusta lähes ympärivuotiseksi suosikiksi

Aivan ongelmitta metrilakujen taival ei alkanut, sillä aluksi Makulakulla ei ollut kunnollisia reseptejä lakritsinauhojen valmistukseen. Välillä lakritsierät onnistuivat paremmin ja välillä huonommin, mutta kokeilujen kautta hioutui tasalaatuinen ja maistuva tuote. Ensimmäisinä vuosina metrilaku oli pääasiassa kesäinen markkinaherkku, mutta sittemmin myyntikausi on pidentynyt. Nykyään lakritsinauhoja myydään toreilla ja tapahtumissa pääsiäisestä joulusesonkiin saakka.

Ensimmäisten vuosien aikana Makulakun metrilakuvalikoimaan kuului vain suolaisia ja makeita mustia lakritsinauhoja. 90-luvun lopussa torimyyjien tiskeihin alkoi ilmestyä myös värin pilkahduksia, kun erilaiset makuvaihtoehdot lisääntyivät. Suosituimmiksi mauiksi muodostuivat erilaiset salmiakkituotteet, kirpeät makuvaihtoehdot ja tietysti perinteinen mansikan makuinen metrilaku. Metrilakujen ystävät ovat sitoutunutta asiakaskuntaan, joiden kehitysehdotuksia ja makutoiveita on pyritty aina toteuttamaan mahdollisuuksien mukaan.

Metrilakusta Markkinalakuksi

Vuonna 2014 metrilaku vaihtoi nimeään ja muuttui markkinalakuksi. Samana vuonna markkinalakuja alettiin myydä pussitettuina lakupaloina myös vähittäiskaupassa, jossa ne saivat hyvän vastaanoton.

Markkinalakun kilpailuvalttina on vuosien ajan ollut maku ja laatu. Mutta miten markkinalakun tarina jatkuu ja mitä uutta tuleva vuosi tuo tullessaan? Uudistuksia on tulossa sekä vähittäiskaupan että tapahtumamyynnin puolelle. Niistä kerromme lisää ensi vuoden puolella.

Markkinalakun historiaa:

1980-luku
Porvoon seudulla ryhdytään myymään metrin mittaisia lakritsinauhoja.

1994

Helge Jussila perustaa Makulaku Lakritsa Oy:n, joka alkaa valmistaa yhtenä tuotteenaan metrilakuja.

1999

Makulaku investoi täytelakritsalinjaan ja lakritsanauhojen makuvalikoima laajentuu.

2014

Makua Foods Oy ostaa Makulaku Lakritsa Oy:n liiketoiminnan. Metrilakun nimi muuttuu Markkinalakuksi, ja sitä aletaan myydä myös vähittäiskaupoissa. 

 

Lakusydän2.jpg

 

Jaa tämä sivu